horgásszunk.hu horgászboltok, gyártók linkjei, halászháló kötés

támogatói linkek

dorogma panzió tiszadorogma

legfrissebbek
Bojlireceptek
Tiszalúci kalandozás 1. rész
Megdõlt a ponty világrekord!!!
Ingyen horgász katalógus, DVD
Társoldalak
Kapcsolat
Hírlevél
Horgasszunk.hu blog google blogger blogspot
állandó rovatok

Halászháló kötés
idõjárás

Horgász - Vadász - Halász

Induló rovatunkban azoknak az olvasóinknak szeretnénk kellemes perceket szerezni, akik - kihasználva községünk természeti adottságait - ezeket az õsi mesterségeket napjainkban is folytatják. Természetesen ezek ma már nem a megélhetést jelentik számukra mint hajdanán, hanem szórakozást és aktív kikapcsolódást, megfûszerezve jó adag szenvedéllyel.Elsõ utam hová máshová is vezethetett volna, mint a Tisza egyik legõsibb holtágához, a 15,4 km hosszú, 150 ha területû csodálatos, Tiszalúci Holt-Tiszához.A Szakolczai-zsilip közelében beszéltem meg találkozót Madarász Attilával, aki 1990 óta a Tiszalúci Sporthorgász Egyesület társadalmi halõre volt, majd 2004. november 1.-tõl fõállású halõrként végzi feladatát. Kényelmesen elhelyezkedtünk az egyesület motorcsónakjában és azonnal a munkájáról kezdtem faggatni. Kérdéseimre válaszolva elmondta, hogy munkáját a hatalmas vízterület ellenõrzésében, gondozásában 11 társadalmi halõr, a mezõõr és a természetvédelmi õr is segíti, a lelkes egyesületitagok mellett.

A víz fõ problémájaként említette , hogy a holtágat a Kõgát és a Fekete-híd 3 szakaszra osztja. Ezen vízterületek között a vízcsere rendkívül kis mértékû, és emiatt az egyes területeknek eltérõ a vízminõsége. A Kõgátnál a halak vonulása kis mértékben, de megvalósulhat, azonban a Fekete-hídnál lévõ áteresz jelentõs mértékben feliszapolódott, így ezen a halak közlekedése, illetve ívás esetén a vonulása szinte lehetetlen.
A vízminõség témájától csak egy ugrás volt a téli halvédelem problémája. Elmondta, hogy februárban 272 léket vágtak, ezeket folyamatosan újra kellett vágni, azonban így is, a Bárányszegi részen kisebb mértékû lefulladás volt észlelhetõ, amely fõleg a süllõ állományt érintette. A lefúlás okaként emlitette a vastag hóval borított jégpáncél mellett az iszonyatos mértékben elszaporodott törpeharcsákat, amelyek több 10 000-es csapatban vonulva kimozdították a nemes halakat a téli vermelõ illetve beálló helyeikrõl. Aggódva kérdeztem, hogy mi lesz a horgászatot szinte már lehetetlenné tevõ törpeharcsa invázióval? Valamelyest jó hír, hogy 2006-ban az egyesület 18 db törpeharcsa-csapdával megkezdte az állomány gyérítését. Közel 2 hónap alatt mintegy 100 mázsa törpeharcsát sikerült kifogni, ebbõl kb. 60 mázsát az üdülõtelepnél, 28 mázsát a Nagyörvénynél, és 12 mázsát a Bárányszegi részen. Jövõ évben újabb 20 csapda vásárlásával szeretnék tovább folytatni a megkezdett munkát.
A továbbiakban az egyes halfajok állományának alakulását elemezgettük. Igazolta azt a meglátásomat, hogy a csuka állománya jelentõsen lecsökkent, aminek okaként a törpeharcsák ikrafaló és ivadékpusztító kártétele a felelõs. A süllõ állomány erõs, fejlõdõképes, a folyami harcsa állomány feljövõben van, bár még kevesen horgásznak erre a halfajtára, inkább a kisszerszámos halászok fognak belõle néhány példányt. A ponty állomány a folyamatos telepítés hatására, egyes idõszakokban, gazdag fogással kecsegtet.

Ahogy haladunk csónakunkkal, a Tuskós-kanyar meredek partszakaszán hatalmas hódvár bejáratára bukkantunk. Közelebb érve, az iszapban jól kivehetõvé váltak a hód jellegzetes nyomai. Attila megemlítette, hogy 5-6 hódcsalád él a holtág területén, amelyek helyüket állandóan változtatják a fellelhetõ tápláléktól függõen. A hódok mellett a másik szigorúan védett vízi emlõsünk, a vidra is megtalálható szép számban.
A Fekete-hídnál csukázó testvérpárral, Kiss Jánossal és Sándorral találkoztunk, akik az aznapi elsõ csukájuk megfogása után bizakodva figyelték úszóikat. Jófajta, frissen sült szalonnával kínáltak bennünket, amit nem is utasítottam vissza.
Megköszöntem Attilának a kirándulást és a sok érdekes információt, majd hazafelé vettük az irányt és újra gyönyörködhettünk a festõi szépségû, õszi Tiszalúci Holtágban, a "mi" vizünkben.